پمپ های هیدرولیک دبی متغیر یس از اینکه سیستم از روغن پر شد و فشار سیستم بالا رفت به طور خودکار و از طریق فرمان هیدرولیک دبی را محدود می کند و اجازه ورود روغن بیشتر به سیستم را نمی دهد لذا بر خلاف پمپ های دبی ثابت مازاد دبی نداریم. در پمپ های دبی ثابت مازاد دبی از طریق رلیو والو تخلیه می شود که این کار هم باعث گرم شدن روغن و هم تلفات توان هیدرولیکی می گردد. با توجه به اینکه پمپ های هیدرولیک از نوع جابجایی مثبت هستند هرگونه انسداد مسیر، افزایش فشار ناگهانی را به دنبال دارد که اگر از طریق رلیو والوها تخلیه نشود ترکیدن پمپ یا لوله های آن را به دنبال خواهد داشت که می تواند آسیب های ایمنی جدی به نفرات و تجهیزات وارد کند. در پمپ های دبی متغیر این مشکل حل شده و با اضافه شدن سواش پلیت پس از رسیدن فشار سیستم به حد تنظیمی دبی، محدود می گردد. پمپ های دبی متغیر نیز به دو صورت DP, DR مورد استفاده قرار می گیرند. در سیستم های DR پمپ به صورت انفرادی عمل می کند ولی در سیستم های DP پمپ ها به هم متصل هستند. با توجه به اهمیت تنظیم فشار در این پمپ ها و اینکه تنظیم فشار در این پمپ ها با والو خروجی بسته صورت می گیرد تنظیم این پمپ ها به لحاظ ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

پمپ های دبی متغیر

پمپ های هیدرولیک امروزه به صورت گسترده در صنایع مختلف از جمله فولاد مورد استفاده قرار می گیرند. با گسترش تکنولوزی و ارتقای سیستم اتوماسیونی و PLC و ورود سیستم های هیدرولیک به فرایند تولید اهمیت این پمپ فزونی بیشتری یافت و به نوعی علاوه بر قلب یک سیستم هیدرولیک به عنوان قلب فرایند تولید نیز ایفای نقش می نمایند. حجم کم – سهولت تنظیم و قابلیت دبی دهی بالا از مزایای مهم این پمپ ها به شمار می رود . ولی باید مد نظر داشت که تعمیر و نگهداری و تنظیم آنها به صورت ایمن مستلزم دقت بالا می باشد.

جهت تنظیم ایمن فشار این پمپ ها باید به صورت زیر عمل کرد:

1- بوبین والو باردار کننده باز می شود.
2- پمپ از حالت اتوماتیک خارج و به حالت دستی گذاشته می شود و کنترل روشن و خاموش کردن آن باید در اختیار نفر تنظیم کننده فشار باشد.
3- والو خروجی پمپ بسته می شود. در این حالت باید دقت کرد که رلیو والو مدار سالم و متناسب با فشار کاری سیستم و المان DP هم مسدود نباشد. در غیر این صورت در صورت بالا رفتن فشار ممکن است حادثه ترکیدن پمپ یا لوله ها رخ داده و حوادث انسانی در پی داشته باشد. همچنین دقت کنید که والو فلاشینک پمپ باز باشد.
4- پمپ استارت می شود و فشار تنظیمی توسط کامپنسیتور روی پمپ روی 40 بار تنظیمی یا عددی که کاتالوگ سازنده برای استارت بی باری مشخص کرده تنظیم می شود.
5- این کار برای تمام پمپ هایی که قرار است به هم متصل شوند تکرار می شود.
6- بوبین باردارکننده پمپ ها سر جایش بسته می شود تا پمپ در حالت بار قرار گیرد در این حالت فشار پمپ رو به بالا رفتن می کند که با دست گذاشتن روی فلکسیبل خروجی پمپ این حالت مشهودتر است.
7- جهت تنظیم فشار پمپ ها با رلیو والو خروجی از المانDP فشار مورد نظر سیستم را تنظیم و مهره آن را سفت کنید.
8- زاویه سواش پلیت پمپ در ابتدا کمی بازی می کند ولی پس از پر شدن کامل خط از روغن رو به صفر درجه گرایش پیدا کرده و تقریبا ثابت می شود. اگر زاویه سواش پلیت نوسان زیادی دارد احتمالا فشار پمپ ها تنظیم نیست و یک پمپ تحت بار بیشتر و یکی تحت بار کمتر است که این موضوع را می توان با اندازه گیری و ثبت آمپر موتورها فهمید و با نزدیک کردن آمپر موتور ها به یکدیگر بارپمپ ها را به هم نزدیک کرد توجه داشته باشیم که نوسان فشار علاوه بر خطرناک بودن به لحاظ ایمنی و بالا رفتن احتمال بیرون زدگی لوله ها، اثرات نامطلوب روی فرایند تولید و موتور های الکتریکی محرک پمپ ها دارد.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت پمپ های هیدرولیک دبی متغیر در فرایند تولید و فشار کاری بالای این پمپ ها، تنظیم فشار آنها مستلزم ملاحظات ایمنی خاص تجهیز بوده و هر گونه سهل انگاری یا عدم تخصص کافی در این زمینه صدمات جبران ناپذیر انسانی و تجهیزاتی به دنبال دارد.